Nowoczesny Warsztat – wydanie 11/2018 – Zdobycze IT dla warsztatów

Integra Software

Nowoczesny Warsztat – wydanie 11/2018 – Zdobycze IT dla warsztatów

Programy wspierające prowadzenie warsztatów powinny sprzyjać efektywności pracy placówki, kojarzyć się z wygodą, oszczędnością czasu i z precyzyjnie wykorzystaną usługą warsztatową.

Decydując się na zakup programu, warto prześledzić oferowane na rynku produkty, zapoznając się z wersjami demonstracyjnymi, sprawdzić warunki zakupu czy częstotliwość aktualizacji. Dla jednych istotniejszy będzie dostęp do dokumentacji serwisowo-naprawczej. Dla drugich aplikacje planowania terminów naprawy — terminarze online służące do umawiania klientów przez strony internetowe. Znajdziemy też zaawansowane rozwiązania IT ułatwiające prowadzanie biznesu, włącznie z raportami pozwalającymi nie tyle zweryfikować sytuację finansową, co podnieść dochodowość firmy. Te bardziej zaawansowane generują alerty i „uczą się” przyzwyczajeń obsługujących.

Na pewno rośnie zainteresowanie aplikacjami do błyskawicznego przyjmowania zleceń, wygodnego i dokładnego określenia ich zakresu oraz wprowadzenia usterek za pomocą graficznego interfejsu. Takimi, które umożliwiają przygotowanie wyceny z możliwością jej akceptacji przez klienta w trybie online. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się aplikacje na urządzenia mobilne i funkcjonalność w postaci dokumentacji filmowej czy zdjęć.

Czym jest oprogramowanie warsztatowe?

Oprogramowanie serwisowe to szerokie pojęcie. Możemy je podzielić wg za-stosowania w różnych typach serwisów, np. oponiarskie czy warsztaty blacharsko-lakiernicze. Mam też programy do wyszukiwania i zamawiania części zamiennych, czyli katalogi części z systemami zamówieniowymi. Możemy także wyróżnić aplikacje do planowania terminów naprawy — terminarze online służące do umawiania klientów poprzez strony internetowe. Wchodzą one w kolejny segment aplikacji „wspierających biznesowo” prowadzenie warsztatów.

— Takie wersje oprogramowania są odzwierciedleniem praktycznych potrzeb różnych rodzajów serwisów i powstają we współpracy z tymi warsztatami i z dystrybutorami części — wyjaśnia Maciej Mioduszewski, prezes firmy Integra Software. — Przykładowo warsztatom oferujemy program Integra Car 7, serwisom oponiarskim — wersję Tyre Service, serwisom samochodów ciężarowych — system Integra Truck, jest również specjalna wersja dla serwisów blacharsko-lakierniczych. Nasze rozwiązania są przygotowywane w specjalnych wersjach przeznaczonych dla wielu sieci serwisowych.

Programy wspierające prowadzenie warsztatów powinny zawierać branżowe funkcje dotyczące ewidencjonowania napraw pod kątem rozliczeń i historii serwisowej, a także raporty pozwalające zweryfikować dochodowość serwisu i jego sytuację finansową. Ważne są również kontrola efektywności pracy serwisu i rozliczenia prowizyjne mechaników. W zależności od specyfiki serwisu można wykorzystywać także dedykowane funkcje np. przechowalnia opon, serwis podzespołów. Takie kompleksowe rozwiązanie powinno być zintegrowane z katalogami dostawców części, tak aby znacząco skrócić czas poświęcany na wyszukiwanie i zamawianie części. Można także znacznie przyspieszyć przyjmowanie towaru na magazyn, korzystając z funkcji importu faktur elektronicznych.

W jaki sposób oprogramowanie warsztatowe może podnieść jakość świadczonych usług, zwiększyć wydajność pracy czy obniżyć ogólne koszty związane z prowadzeniem działalności? Coraz większym zainteresowaniem cieszą się aplikacje mobilne na smartfony i tablety. Służą one do błyskawicznego przyjmowania pojazdu do naprawy, wygodnego i dokładnego określenia zakresu zlecenia oraz wprowadzenia usterek za pomocą graficznego interfejsu. Umożliwiają również mechanikowi szybki dostęp do zakresu naprawy oraz danych serwisowo-naprawczych, nagranie filmów i zdjęć dot. wykrytych usterek i przygotowanie wyceny naprawy z możliwością jej akceptacji przez klienta (online).

— Programy takie jak np. Integra Car 7, będące kompleksowymi rozwiązaniami, pozwalają lepiej wykorzystać możliwości serwisu, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie zysków firmy — dodaje Maciej Mioduszewski. — Integra Car 7 jest zintegrowane z katalogami wyceny napraw, katalogami części i danymi dotyczącymi okresowych przeglądów. Dostęp do odpowiednich danych jest niezbędny do prawidłowej kalkulacji kosztów usług i umożliwia znaczne zwiększenie przychodów serwisu. Zapewniając serwisantom szybkie i dokładne informacje o naprawie, można również podnieść efektywność ich pracy. Ważnym elementem w oprogramowaniu Integra jest również oszczędność czasu dzięki elektronicznej wymianie danych z innymi programami branżowymi, m.in. z katalogami i systemami dystrybutorów części; z oprogramowaniem firmy Bosch ESItronic, eCAT, z systemami firm TecDoc, Autodata, Hayness Pro, Auda-tex, Eurotax Car Wed, z systemami finansowo-księgowymi, takimi jak Comarch Optima Sage Symfonia, Enova, Insert, z oprogramowaniem bezprzewodowych terminali radiowych do inwentaryzacji. Wymienione funkcjonalności to tylko niektóre z wielu praktycznych możliwości oprogramowania W poszukiwaniu profesjonalnych rozwiązań. (…)

Rafal Dobrowolski